Khamis, 28 Februari 2013

Ada Apa Dengan Dunia Tasawuf ?






Pentingnya Dunia Tasawuf
Syeikh Abdul Qadir Isa

Tugas-tugas syariah yang diperintahkan pada diri manusia terbahagi kepada dua.
Pertama  hukum-hukum yang berkaitan dengan aspek amalan fizikal.
kedua-dua  undang-undang-undang-undang yang berkaitan dengan amalan batin.
Dengan kata lain ada peraturan ibadah yang berkaitan dengan fizikal, ada pula yang berkaitan dengan qalbu (hati).
Amalan fizikal terbahagi dua. Perintah dan larangan. Perintah-perintah Tuhan di sini seperti solat, zakat, haji dan sebagainya. Sedangkan larangan seperti larangan membunuh, zina, mencuri, meminum arak, rasuah dan sebagainya.
Hal yang sama dalam amalan Qalbu terbahagi dua, perintah dan larangan.
Perintah-perintahnya  seperti Iman kepada Allah, Malaikat, kitab-kitab-Nya dan Rasul-Nya, dan sebagainya. Seperti ikhlas, redha, syukur, jujur, khusyuk dan tawakal.
Sedangkan larangan Qalbu seperti kufur, nifaq, takabur, ujub, riak, iri hati, ghurur, dendam dan sebagainya.
Bahagian kedua inilah yang berkaitan dengan qalbu, lebih penting keutamaannya berbanding yang pertama (amalan fizikal) - walaupun secara keseluruhan sama-sama pentingnya - kerana alam batin itu merupakan asas alam fizikal, sekaligus sebagai sumber aspek fizikal. Jika amalan batin rosak, akan rosak pula amalan fizikal. Dalam hal ini Allah S.W.T berfirman:
“Siapa yang menghendaki bertemu Tuhannya, hendaknya melakukan amalan yang baik, dan sama sekali tidak menyekutukan Tuhan dalam ibadahnya.” (Al-Kahfi 110)
Oleh sebab itu Rasulullah S.A.W, sangat menekankan kepada para sahabatnya agar memperbaiki hatinya, dan menjelaskan bahawa kebaikan manusia itu sangat bergantung kepada kebaikan hatinya, menyembuhkan hatinya dari penyakit-penyakit yang tersembunyi di dalamnya. Beliau bersabda: “Ingatlah sesungguhnya dalam jasad ada segumpal darah (hati), jika baik maka baiklah seluruh jasad, jika buruk maka buruk pula seluruh jasad. Ingatlah, segumpal darah itu adalah qalbu.” (hr. Bukhari)
Begitu pula dalam hadis lain, Rasulullah saw, mengajarkan bahawa titik pandang Allah S.W.T itu adalah qalbu. "Sesungguhnya Allah tidak memandang jasadmu dan rupamu.Tetapi Allah memandang pada hatimu. "
Maka, sepanjang manusia melakukan kebajikan yang berhubungan dengan qalbunya yang menjadi sumber amalan fizikalnya, maka menjadi keharusan bahawa dirinya harus menepiskan (takhalli) segala sifat yang tercela yang dilarang Allah, kemudian menghias (tahalli) dengan sifat terpuji yang baik yang diperintahkan Allah kepada kita, maka pada saat itulah qalbu kita selamat dan sihat. Kita menjadi golongan yang beruntung, selamat pula, sebagaimana firmanNya:
“Pada hari apabila harta dan anak-anak tidak ada lagi gunanya, kecuali orang yang telah dianugerahi Allah dengan qalbu yang salim (selamat).” (Asy-Syu’ara’ : 88-89).
Imam Jalaluddin as-Suyuthi r.a, mengatakan, "Sedangkan ilmu tentang qalbu dan mengenal penyakitnya, berupa iri hati, ujub, dan riak serta seumpama dengannya, maka Al-Ghazali  mengatakan," Adalah Fardu Ain ".
Membersihkan qalbu, menyucikan jiwa termasuk fardu paling utama dan merupakan kewajipan Tuhan di sebalik perintah-Nya, sebagaimana ditegaskan dalam beberapa ayat Al-Quran:
Katakan, sesungguhnya Allah mengharamkan keburukan-keburukan baik yang fizikal mahupun yang batin "(Al-A'raaf 33)
"Janganlah mendekati keburukan-keburukan baik yang nampak mahupun tersembunyi (fizikal dan batin)". (Al-Anaam 151.)
Keburukan batin menurut para mufassir adalah dendam, riak dengki dan nifaq.
Sedangkan dari sunnah disebutkan:
Setiap hadits Nabi saw, yang menegaskan larangan tentang dendam, takabur, riya’ dan dengki, begitu juga hadits-hadits yang memerintahkan kita untuk berias dengan akhlaq yang baik dan bekerja yang baik, maka semua itu mendukung pentingnya tasawuf.
Pengarang kitab Maraqil Falah, mengatakan,” tidak ada gunanya bersuci badan kecuali dengan bersuci batin melalui keikhlasan, kebersihan jiwa dari belenggu nafsu, penipuan, dendam dan dengki, serta membersihkan hati dari segala hal selain Allah, baik di dunia mahupun di akhirat. Sehingga hamba hanya menyembah Dzat Allah, bukan kerana sebab tertentu. Menyembah dengan penuh rasa perlu padaNya, dan Allah melalui anugerah-Nya memenuhi hajat para makhluk-Nya sebagai Kasih sayang-Nya. Kerana itu dalam ibadahnya mesti si hamba hanya menuju yang Satu dan Yang Maha Tunggal, tidak ada satu pun selain Dia, begitu juga hawa nafsu anda tidak mempengaruhi diri anda ketika bakti kepada-Nya.”
Penyakit hati ini sebagai faktor yang menyebabkan jauhnya hamba dengan Allah, menjauhkan pula dari syurga-Nya. Rasulullah s.a.w, bersabda, “Tidak akan masuk syurga bagi orang yang di dalam hatinya masih ada sebiji atom keriakan.”
Kadang-kadang manusia tidak mengenal cacat dirinya, bahkan penyakit itu telah terbenam di dalam hatinya,  malah dirinya menganggap telah sempurna. Lalu apa yang akan ditempuh untuk mengenal penyakit-penyakit itu, mengenal  lengkap sedalam-dalamnya dengan lembut, bagaimana pula terapinya dan mebersihkannya?
Sesungguhnya, Tasawuf adalah ilmu yang secara khusus mendisiplinkan pada usaha pembersihan hati, mengubati penyakit hati, menyucikan jiwa dan membuang sifat-sifat manusiawi yang hina.
Dunia Islam menjadi lemah justeru ketika meninggalkan roh Islam, yang ada dalam dunia Sufi, bahkan dunia Islam hanya tinggal kulit-kulitnya, kerangka tanpa rohnya.
Oleh kerana itu kita melihat para Ulama yang mengamalkan ilmunya, para Mursyid yang cemerlang, sentiasa memberikan nasihat manusia agar memasuki dunia Sufi dan bermajlis dengan mereka, agar bersepadu antara jasad Islam dan Roh Islam, agar merasakan makna kebeningan hati yang luhur dan elok, dan merasakan makrifatullah dengan haqqul yaqin, sehingga mereka boleh berhias dengan Cinta-Nya, Muraqabah pada-Nya dan mengekalkan zikir pada-Nya.
Hijjatul Islam Al-Ghazali mengatakan, ketika mendorong umat manusia untuk masuk ke dunia tasawuf dan merasakan buahnya, “Masuk dunia tasawuf itu Fardu Ain, kerana setiap orang tidak akan mengenal cacat dirinya kecuali para Nabi – semoga selawat dan salam pada mereka semua –“
Syeikh Abul Hasan asy-Syadzily mengatakan, "Siapa yang tidak berkecimpung dalam ilmu kita ini (tasawuf) maka ia boleh mati dengan membawa dosa besar, sedangkan dia tidak mengerti ...."
Dalam ucapan Syeikh ini, Ibnu ‘Allan ash-Shiddiqy berkomentar mengenai ungkapan Abul Hasan Asy-Syadzily,
Peribadi mana wahai saudaraku yang berpuasa tetapi tidak kagum dengan puasanya?
peribadi mana yang solat tetapi tidak kagum dengan prestasi solatnya? Begitu pula seluruh taat kita kepadaNya .... "
Maka dari itu, ketika menempuh jalan seperti itu begitu sukar, bagi jiwa yang masih kurang pengetahuannya, setiap orang harus boleh melakukan mujahadah, kesabaran, hingga dia benar-benar selamat situasi yang membuatnya jauh dari Allah dan selamat dari amarahnya.
Fudlail bin 'Iyadl mengatakan,  "Seharusnya anda menekuni tarekat yang benar, dan anda jangan terpengaruh oleh jumlah minoriti para penempuh Jalan Allah. Hati-hati dengan jalan batil, dan jangan tertipu oleh sokongan majoriti pada kebanyakan penempuh jalan kebatilan ".
Jika anda merasa terganggu oleh kesendirian anda, maka lihatlah kepada mereka yang menempuh Jalan Allah itu (para Sufi), bersegeralah menuju kepada mereka dan tutuplah mata anda dari yang lain ketika bersama, kerana mereka tidak memerlukan sesuatu dari anda. Dan ketika mereka mengiringi anda menuju jalan anda, jangan menoleh pada mereka, kerana kalau anda menoleh pada mereka, mereka akan marah pada anda.”

Tiada ulasan: